2021. július 14., szerda

79. napi idézet: Egy mágus feljegyzései - Yliaster Daleth

"Egy régi távol-keleti elképzelés szerint azok lépnek a mágia útjára, akiket születésük előtt megharapott a sárkány. Erről az útról nincs letérés, mert a sárkány harapása soha nem gyógyul be. Nos minden jel szerint engem is megharapott ez a sorsosztó királyi szörnyeteg, akit nyugaton a pokol, keleten viszont az ég küldöttének tartanak..." 5. oldal

"Egyértelműen a sámándobra vezethető vissza a magyar népmesék táltos paripája, amelyet a hősnek parázzsal kell megetetnie ahhoz, hogy képessé váljon a repülésre. Ez a motívum ugyanis nyilvánvalóan a sámánszertartásnak azt az előkészítő mozzanatát idézi, amikor a sámán a parázs fölé tartja a dobját, amely a felszálló meleg levegő hatására kifeszül, és így válik alkalmassá arra, hogy hangjával elszakítsa gazdáját a földtől, és elrepítse a valóságfeletti régiókba. (...) 

Bár kétségtelen, hogy a sámánok túlvilági utazásainak, mágikus repülésének legfontosabb kelléke, elősegítője a dob, gyakran előfordul, hogy a hátas szerepét mégis valamilyen más eszköz, a legtöbb esetben egy lovat jelképező bot tölti be. A burját sámánok egy faragott lófejben végződő díszes boton utaznak az alsó vagy a felső világba. Hasonló botot használnak a mongol, az enyec és a kizil sámánok, de még a magyar regősök is. A sámánok "vesszőparipáját" gyakran egy feláldozott ló vérével keltik életre. A ló alakú faragványok, lófejben végződő botok Jáván és Balin is gyakori kellékei az eksztatikus táncoknak. A batakoknál az ősök tiszteletére bemutatott lóáldozat során négy táncos lovat formázó bábun táncolja körül az áldozati oltárt. Az indiai garók szintén egy lófejű botot tartanak a lábuk között bizonyos rituális táncok során. 

   A sámán lovát, illetve vesszőparipáját sokfelé azonosnak tekintik a sámáni kozmológia központi elemével, a világ tengelyét alkotó világfával, amelyen a sámán könnyűszerrel eljuthat a természetfeletti régiókba. Egy evenki sámán a következőket mondta a világfát reprezentáló sámánfáról: "A mi hitünk szerint a révülő sámán lelke ezen a fán kúszik fel a legfelső lényhez, mert a szertartás alatt ez a fa megnő, és láthatatlanul felér az égig." A sámánfa vagy az annak megfelelő sámánlétra megmászása a sámánok beavatásában is jelentős szerepet játszik. 

Ennek a világszerte elterjedt ősi rítusnak a nyomait őrzik azok a magyar népmesék, amelyek a "tetejetlen fa" iniciatikus jellegű megmászásáról szólnak. Hasonló koncepcióról tanúskodik a germán mitikus mozmológia világfájának elnevezése is. A Yggdraszilként emlegetett világkőris neve ugyanis azt jelenti: "Ygg lova". Ygg pedig nem más, mint Ódin, az ősgermán sámánok égi patrónusa, az istenné lett sámán, aki szintén a világfa révén nyerte el a beavatást. ("Függtem, tudom, a szélfútta faágon, kilenc éjen át, dárdával átverve...") Az Yggdraszil szó etimológiája tehát kétségtelenné teszi, hogy a germán mitológia világkőrise egyszerre sámánfa és hátasállat, amelyen fel lehet emelkedni, és el lehet jutni a természetfeletti régiókba."

/Egy mágus feljegyzései - Yliaster Daleth, 70-72. oldal

Sok témát érintő, személyes történetekben is bővelkedő mű az Egy mágus feljegyzései. Mindenkinek ajánlom, aki olyan embertől szeretne az érintett témákban olvasni, akinek minden bizonyára voltak is megélései. 
Érdekes, hogy "mágia" és kitér mégis Yliaster a sámánokra is. A kettő persze tudjuk nem zárja ki egymást... Yliaster Daleth, azaz Kolonics István képeket, illusztrációkat is készít, ezek a honlapján is elérhetőek ( www.yliaster.hu ). Érdekesek egyébként az "álnevek", ha nem segít anno a google kereső, azt hiszem, hogy egy külföldi szerzőről van szó.

Még egy másik könyve van meg, a másik az édesvíz gondozásában. A következő utáni idézetekbe majd az kerül... 

Ha kíváncsi vagy, miért írom ezeket a bejegyzéseket, katt ide: 

https://popkulturalis.blogspot.com/2021/04/idezetek-es-idezettek.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Frank Herbert - Csillagkorbács (olvasónapló)

Egy olyan író könyvét olvasni, mint Frank Herbert különleges érzés. Nem csak azért, mert egy nagy név írta, ha nem mert már több, mint ötve...